Г. Яницька
Інтерактивні технології у реалізації особистісно
зорієнтованого навчання
У
Державному стандарті загальної освіти зазначено, що поряд із функціональною
підготовкою за роки освіти діти мають набути достатнього особистого досвіду
культури спілкування та співпраці в різних видах діяльності, самовираження у
творчих видах завдань. Реалізація поставленої мети неможлива без використання
особистісно зорієнтованих сучасних освітніх технологій, які передбачають
демократизацію, гуманізацію освіти, методологічну переорієнтацію процесу
навчання на розвиток особистості учня.
Проголошення принципів
особистісно зорієнтованого навчання, на жаль, на практиці обмежується
етико-гуманістичним аспектом спілкування вчителя та учня. Постає питання про
подолання суперечностей між розумінням педагогами важливості гуманізації та
реальної готовністю до здійснення цієї мети, визнанням необхідності
впровадження особистісно зорієнтованих технологій і неспроможністю їх
практичного втілення. Отже, необхідним є введення в навчальний процес таких
моделей навчання, які органічно поєднуються із традиційними формами та
методами, легко застосовуються на різних етапах уроку.
Розв'язання
поставленої задачі - завдання інтерактивних технологій, що передбачають
навчальний процес за умови активної взаємодії всіх учнів у ході уроку в малих
групах, де відбувається розподіл .ролей, чітке виконання обов'язків учасників.
За такої організації навчання вчитель керує роботою кожного учня опосередковано,
через завдання, якими спрямовує діяльність груп.
Термін
«інтерактивний» означає здатний до взаємних дій, діалогу. Інтерактивне навчання
- це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка має на меті
створення комфортних умов навчання, за яких кожний учень відчуває свою
успішність, інтелектуальну спроможність. Це співнавчання, взаємонавчання, де і
учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють,
що вони роблять, рефлексують із приводу того, що вони знають, уміють і
здійснюють.
Організація
інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання
рольових ігор, спільне розв'язання проблеми на основі аналізу обставин і
відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь,
виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу педагогу
стати справжнім лідером дитячого колективу.
Важливим аспектом
інтерактивного навчання є почуття групової належності, що дає слабким,
невпевненим у собі учням змогу почувати себе безпечно, вселяє впевненість у
можливості подолання труднощів. Коли діти навчаються разом, вони відчувають
суттєву емоційну та інтелектуальну підтримку, яка дає можливість вийти далеко
за рамки їхнього нинішнього рівня знань і вмінь.
Прийоми,
які використовують учителі на інтерактивних уроках, дозволяють подолати
індивідуалістську тенденцію до нездорової конкуренції у класних колективах,
коли один учень може досягти поставленої мети при умові, що його однокласники
зазнають невдачі. Унаслідок учні або ретельно працюють, щоби перемогти інших,
або відступають, оскільки невпевнені у своїх силах. У такій ситуації діти
розуміють, що їхні успіхи жодною мірою не залежать від діяльності товаришів,
отже, зосереджуються винятково на персональному успіху або невдачі.
Під час
інтерактивного уроку відбувається співпраця - спільна діяльність для досягнення
загальних цілей, коли учні починають розуміти: вони можуть досягти своїх
особистих цілей тільки за умови, що їхні товариші з групи також досягнуть
успіху. Успіх кожного - це успіх групи.
Упровадження
інтерактивних технологій потребує від учителя розуміння суті даної моделі
навчання, уміння старанно планувати свою роботу, значної кількості часу,
особливо на початкових етапах. Слід поступово вводити елементи інтерактивних
технологій на окремих уроках, починаючи з найпростіших - робота в малих групах,
парах, трійках, «мозковий штурм», «мікрофон» тощо.
Педагогу
слід усвідомлювати, що змістом такого заняття є програмовий матеріал. Мета -
реалізація навчальних цілей, загальний розвиток учня, надання кожному з них
оптимальної можливості в особистісному становленні й розвитку, розширення
можливостей самовизначення. Результат - створення дидактичних умов для ситуації
успіху дитини у процесі навчальної діяльності, збагачення її мотиваційної,
інтелектуальної та інших сфер діяльності.
Алгоритм роботи вчителя
при проведенні інтерактивного уроку:
•
визначення доцільності використання інтерактивних прийомів саме на цьому
занятті;
•
ретельний
відбір та аналіз навчального матеріалу, у тому числі й додаткового (тести,
приклади, ситуації, завдання для груп тощо);
•
планування
заняття - етапи, хронометраж, орієнтовний поділ на групи, ролі учасників,
запитання та можливі відповіді;
•
вироблення
критеріїв оцінювання ефективності роботи груп, заняття;
•
мотивація
навчальної діяльності шляхом створення проблемної ситуації, наведення цікавих
фактів тощо;
•
забезпечення
розуміння учнями змісту їхньої діяльності та формування очікуваних результатів
під час оголошення, представлення теми;
•
надання
учням необхідної інформації для виконання практичних завдань за мінімально
короткий час;
•
забезпечення
засвоєння навчального матеріалу учнями шляхом інтерактивної вправи (на вибір
учителя);
•
рефлексія
(підбиття підсумків) у різних формах - індивідуальна робота, робота в парах,
групах, дискусія, малюнки, схеми, графіки тощо.
Учитель
досягне успіху в застосуванні технологій або ж фрагментарних моделей
інтерактивного навчання, якщо володітиме основними принципами, що забезпечують
їх ефективність:
—
мотивацією;
—
індивідуальними
можливостями;
—
наявністю
минулого і теперішнього досвіду;
—
атмосферою
взаємоповаги і комфорту.
Суть
інтерактивного навчання в тому, щоб кожен учень на занятті був поставлений у
ситуацію учіння, пізнання. Спільна діяльність за таких умов дає свій, нехай
дуже малий, внесок у розв'язання спільної мети через обмін знаннями
(інформацією), ідеями, способами діяльності тощо. Важливим у такій праці є комфортні
умови, атмосфера доброзичливості й взаємо-підтримки. Це сприяє розвитку
пізнавальної активності, переводить її на вищий рівень. Активні методики на
вищому рівні інтерактивності забезпечуються індивідуалізацією процесу навчання.
У його основі - розуміння можливостей дитини, її задатків, потреб і бажань.
Інтерактив ураховує різновиди виконуваної діяльності, фрагментарний та цілісний
результати, більше того, дає змогу оцінити навчальну діяльність з фіксуванням
індивідуальних можливостей кожного.
Створення атмосфери комфортності навчання за
методиками інтерактивної роботи сприяє розвиткові комунікативних умінь і навичок,
формуванню громадянської позиції, допомагає встановленню емоційних контактів
на обох площинах взаємодії(учитель - учень, учень - учень), виконує виховну
функцію, тобто привчає працювати в команді, зважаючи на думки тих, хто поряд.
За авторитетним
твердженням практиків, що багато років поспіль працюють в освіті, спираючись
на застосування інтерактивних методик, - уміле їх використання на заняттях
знімає нервове навантаження, дає змогу змінювати форми діяльності, зосереджуватися
на вузлових проблемах, які потребують повсякчасної уваги.
ЛІТЕРАТУРА
1
Коломієць
П. Інтерактивні технології в особистісно зорієнтованій освіті // Відкритий
урок: розробки, технології, досвід. - вересень, 2006.
2
Освітні
технології: Навч.-метод, посіб. / О.М.Пєхота, А.З.Кікгенко, О.М.Любарська та
ін.; За заг. ред. О.М. Пєхоти. - К.: А.С.К., 2001.
3
Пометун
Олена. Як оцінити діяльність учнів на інтерактивному уроці // Доба:
Науково-методичний часопис з громадянської освіти. - 2002 - № 2.
Немає коментарів:
Дописати коментар